لوله بازکنی و تخلیه چاه

انواع خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه امین کاران به صورت لوله بازکنی شبانه روزی ، فوری و تضمینی

لوله بازکنی و تخلیه چاه

انواع خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه امین کاران به صورت لوله بازکنی شبانه روزی ، فوری و تضمینی

قلاب جرثقیل

قلاب جرثقیل سقفی 

قلاب و اجزای متصل آن در جرثقیل های سقفی وصنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این قطعه که به آن در زبان انگلیسی HOOK ( هوک ) نیز می گویند به عنوان وسیله ای برای حمل و بلندکردن بار در تمامی حرکت های جرثقیل استفاده می شود. قلاب ها دارای شیطانک می باشند. شیطانک نقش ضامن هوک را ایفا می کند. در صورت عدم استفاده از شیطانک قلاب جرثقیل سقفی، امکان خارج شدن بار از داخل قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه می شود حتما از این وسیله برای حفظ ایمنی استفاده شود.

ویژگی های قلاب 5 تن

سایز قلاب(NR): NR(2.5)

گروه کاری(S): 2m

قلاب جرثقیل 5 تن یکی از اجزای حیاتی و پرکاربرد در سیستم‌های جرثقیل‌برداری است که برای بلند کردن و جابه‌جایی بارهایی با وزن حداکثر 5 تن طراحی شده است. این قلاب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند.

انواع قلاب جرثقیل 5 تن

قلاب‌ جرثقیل سقفی 5 تن را می‌توان بر اساس شکل، جنس، نوع اتصال و کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد:

  • قلاب‌های تک قلاب: ساده‌ترین نوع قلاب هستند و برای بلند کردن بارهای ساده و یکپارچه استفاده می‌شوند.
  • قلاب‌های دو قلاب: دارای دو بازو هستند و برای بلند کردن بارهایی که دارای دو نقطه اتصال هستند، مناسب‌اند.
  • قلاب‌های چنگکی: برای بلند کردن بارهای با شکل نامنظم یا بارهایی که نیاز به گرفتن محکم دارند، استفاده می‌شوند.
  • قلاب‌های مغناطیسی: برای بلند کردن بارهای آهنی و فولادی استفاده می‌شوند.
  • قلاب‌های مخصوص: برای بلند کردن بارهای خاصی مانند بشکه، کویل، تخته و … طراحی شده‌اند.

عوامل مهم در انتخاب قلاب جرثقیل 5 تن

  • وزن بار: مهم‌ترین عامل در انتخاب قلاب، وزن باری است که باید بلند شود. قلاب باید توانایی تحمل وزن بار را داشته باشد.
  • شکل بار: شکل بار تعیین می‌کند که چه نوع قلابی برای بلند کردن آن مناسب است.
  • جنس بار: جنس بار تعیین می‌کند که آیا قلاب باید از جنس خاصی ساخته شود یا خیر.
  • محیط کار: شرایط محیط کار مانند دما، رطوبت و وجود مواد خورنده نیز در انتخاب قلاب موثر است.

قلاب جرثقیل سقفی

قلاب جرثقیل سقفی

قلاب و اجزای متصل آن در جرثقیل های سقفی و صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این قطعه که به آن در زبان انگلیسی HOOK ( هوک ) نیز می گویند به عنوان وسیله ای برای حمل و بلندکردن بار در تمامی حرکت های جرثقیل استفاده می شود.

هوک و یا قلاب جرثقیل در واقع بخش متصل کننده بار به جرثقیل بوده و از اهمیت بسیاری در سیستم بالابری جرثقیل برخوردار است. زیرا کوچکترین نقصی در این قسمت می تواند سبب بروز حوادث خطرناکی حین کار با جرثقیل مخصوصاً در تناژ و ارتفاعات بالا شود.

هوک جرثقیل خود از چندین بخش قرقره، هوک یا قلاب، پیچ و مهره، شیطانک، کف گرد، تراورس تشکیل شده است. تمامی قطعات هوک جرثقیل از آلیاژهای تقویت شده و فولاد مستحکم در تناژ های مختلف طراحی و تولید می شوند. قطعات هوک جرثقیل می بایست حتماً متناسب با ظرفیت تناژ جرثقیل انتخاب شوند. قلاب ها دارای شیطانک می باشند. شیطانک نقش ضامن هوک را ایفا می کند. در صورت عدم استفاده از شیطانک قلاب جرثقیل سقفی، امکان خارج شدن بار از داخل قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه می شود حتما از این وسیله برای حفظ ایمنی استفاده شود.

بهتر است بدانید:اجزای هوک جرثقیل

قلاب جرثقیل در استاندارد 15401

هوک جرثقیل سقفی دارای استاندارد های ISO/FEM می باشد که این استاندارد از 5 کلاس کاری تشکیل شده است و از سنگین ترین به سبک ترین وزن در 5 گروه M /P /S /T /V خلاصه می شوند. قلاب جرثقیل سقفی پارامتری مهم به نام NR دارد که در جداول استانداردی با نام HOOK NR از آن یاد می شود NR در قلاب جرثقیل سقفی به صورت RSN درج شده است. از طریق این پارامتر ما می توانیم میزان ظرفیت حمل بار قلاب را بسنجیم . به عنوان مثال قلاب NR2.5 در کلاس کاری V و در گروه کاری 1BM دارای 12.5 تن و در گروه کاری 4M دارای 5 تن ظرفیت می باشد.

بهتر است بدانید:جرثقیل سقفی 100 تن

ترمز کفشکی

کفشک ترمز کفشکی جرثقیل یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز درام جرثقیل است.

این قطعه از دو صفحه فلزی تشکیل شده است که در دو طرف کاسه ترمز قرار می گیرند.

در هنگام ترمزگیری، پیستون های ترمز با اعمال فشار، کفشک ها را به کاسه ترمز می چسبانند و باعث ایجاد اصطکاک می شوند. این اصطکاک باعث کاهش سرعت و توقف جرثقیل می شود.

کفشک ترمز کفشکی جرثقیل از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • صفحه لنت: این صفحه از مواد سایشی مانند آمورف یا سیمان کربن ساخته شده است. مواد سایشی با ایجاد اصطکاک با کاسه ترمز، باعث کاهش سرعت جرثقیل می شوند.
  • صفحه پشتیبان: این صفحه از فولاد یا آلیاژهای دیگر ساخته شده است و وظیفه نگه داشتن صفحه لنت را بر عهده دارد.

 معمولاً از جنس فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم یا برنج ساخته می شود. این فلزات مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارند.

یک قطعه مصرفی است و باید به طور منظم تعویض شود. عمر مفید آن به عوامل مختلفی مانند نوع جرثقیل، شرایط کارکرد و نحوه نگهداری بستگی دارد.

به طور کلی، توصیه می شود  هر 20000 تا 40000 ساعت کارکرد تعویض شود.

بیشتر بدانید:راهنمای اصلی زنجیر (چدنی) مدل ER1

علائم خرابی کفشک ترمز کفشکی جرثقیل عبارتند از:

  • ترمزگیری ضعیف: در صورت خرابی ترمزگیری جرثقیل ضعیف می شود.
  • صدای جیرجیر هنگام ترمزگیری: در صورت خرابی هنگام ترمزگیری صدای جیرجیر ایجاد می شود.
  • لرزش هنگام ترمزگیری: در صورت خرابی هنگام ترمزگیری جرثقیل دچار لرزش می شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید کفشک ترمز کفشکی جرثقیل را تعویض کرد.

بیشتر بدانید:قرقره جرثقیل

برای تعویض ، باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. جرثقیل را روی جک قرار دهید و چرخ مورد نظر را باز کنید.
  2. کاسه ترمز را از چرخ جدا کنید.
  3. کفشک ترمز کفشکی فرسوده را جدا کنید.
  4. کفشک ترمز کفشکی جدید را نصب کنید.
  5. کاسه ترمز را روی چرخ نصب کنید.
  6. چرخ را ببندید.

توجه داشته باشید که تعویض باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.

بیشتر بدانید:چرخ جرثقیل

تفاوت کفشک ترمز کفشکی جرثقیل با کفشک ترمز کفشکی خودرو

کفشک ترمز کفشکی جرثقیل سقفی از نظر ساختار و عملکرد شبیه به کفشک ترمز کفشکی خودرو است. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو قطعه وجود دارد.

  • اندازه:  معمولاً از کفشک ترمز کفشکی خودرو بزرگتر است. این به دلیل وزن و بار بیشتری است که جرثقیل حمل می کند.
  • مواد: کفشک ترمز کفشکی جرثقیل معمولاً از مواد مقاوم تر و با دوام تر ساخته می شود. این به دلیل شرایط کارکرد سخت تر جرثقیل است.
  • تعویض: معمولاً باید کمتر از کفشک ترمز کفشکی خودرو تعویض شود. این به دلیل اندازه و مواد مقاوم تر آن است.

بهتر است بدانید:لنت ترمز

ترمز جرثقیل سقفی

این سیستم نقش حیاتی در کنترل حرکت جرثقیل، جلوگیری از حوادث و حفظ ایمنی اپراتور و محیط کار دارد.

در این مقاله به بررسی انواع ترمزهای جرثقیل سقفی، نحوه عملکرد آنها و اهمیت نگهداری از آنها خواهیم پرداخت.

چرا سیستم ترمز جرثقیل سقفی اهمیت دارد؟

  • ایمنی: ترمزها از حرکت ناخواسته جرثقیل و بار جلوگیری کرده و خطر سقوط بار را کاهش می دهند.
  • کنترل دقیق: ترمزها به اپراتور اجازه می دهند تا سرعت و موقعیت جرثقیل را با دقت کنترل کند.
  • توقف اضطراری: در صورت بروز هرگونه مشکل، ترمزهای اضطراری به سرعت جرثقیل را متوقف می کنند.

انواع ترمز جرثقیل سقفی

ترمزهای جرثقیل سقفی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. ترمز مخروطی: این نوع ترمزها معمولا در جرثقیل های بلغاری و دماگ استفاده می شوند. در این ترمزها، فلکه ترمز به وسیله هزار خاری به شفت متصل می شود و لنت ترمز روی این فلکه قرار می گیرد. با قطع برق، لنت ترمز با درپوش انتهای موتور درگیر شده و جرثقیل را متوقف می کند.
  2. ترمز مگنت: این ترمزها بر اساس خاصیت مغناطیسی کار می کنند. با قطع برق، نیروی مغناطیسی باعث جذب دیسک به لنت شده و جرثقیل توقف می کند.
  3. ترمز کفشکی: این ترمزها بیشتر در بالابرها و وینچ ها استفاده می شوند. در این نوع ترمز، کفشک ها با فشار بر روی یک سطح اصطکاکی باعث توقف می شوند.

بیشتر بدانید:لاستیک کوپلینگ ترمز کفشکی جرثقیل

نحوه عملکرد ترمز جرثقیل سقفی

عملکرد کلی ترمزهای جرثقیل سقفی به این صورت است که با قطع نیروی محرک (برق)، مکانیزمی فعال می شود که باعث ایجاد اصطکاک بین دو سطح شده و در نتیجه حرکت متوقف می شود. این مکانیزم بسته به نوع ترمز متفاوت است.

اهمیت نگهداری از سیستم ترمز

برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن جرثقیل، نگهداری منظم از سیستم ترمز ضروری است. این نگهداری شامل موارد زیر می شود:

  • بازرسی دوره ای: بررسی وضعیت لنت ها، فنرها، دیسک ها و سایر اجزای ترمز.
  • تمیزکاری: حذف گرد و غبار و آلودگی از روی اجزای ترمز.
  • روغن کاری: روغن کاری قسمت های متحرک ترمز.
  • تنظیم: تنظیم مجدد ترمزها در صورت نیاز.

عواملی که بر عملکرد ترمز تاثیر می گذارند

  • کیفیت لنت ترمز: لنت های با کیفیت پایین زودتر فرسوده شده و عملکرد ترمز را کاهش می دهند.
  • تنظیم نادرست ترمز: تنظیم نادرست ترمز می تواند باعث کاهش کارایی یا قفل شدن ترمز شود.
  • آلودگی: گرد و غبار و آلودگی می توانند باعث کاهش اصطکاک و عملکرد نامناسب ترمز شوند.
  • فرسودگی اجزا: فرسودگی اجزای ترمز مانند فنرها و دیسک ها می تواند باعث کاهش کارایی ترمز شود.

بهتر است بدانید:راهنمای اصلی چدنی

اجزای اصلی سیستم ترمز جرثقیل

سیستم ترمز جرثقیل، به ویژه جرثقیل‌های سقفی، از دو بخش اصلی تشکیل شده است که هر کدام نقش حیاتی در توقف ایمن و کنترل حرکت جرثقیل ایفا می‌کنند:

  1. بخش ترمز (Brake Assembly):

    • لنت ترمز (Brake Pads): این قطعات با ایجاد اصطکاک با دیسک یا طبل ترمز، نیروی لازم برای توقف را ایجاد می‌کنند. جنس و کیفیت لنت ترمز در عملکرد و طول عمر ترمز بسیار موثر است.
    • دیسک یا طبل ترمز (Brake Disc or Drum): سطحی است که لنت ترمز به آن ساییده می‌شود. جنس و کیفیت این قطعه نیز در کارایی ترمز موثر است.
    • فنر ترمز (Brake Spring): این فنر نیروی لازم برای فشردن لنت‌ها بر روی دیسک یا طبل را فراهم می‌کند و در صورت قطع نیروی محرک، ترمز را فعال نگه می‌دارد.
    • اجزای مکانیکی دیگر: شامل اهرم‌ها، پیستون‌ها و سایر قطعاتی است که برای انتقال نیرو و فعال کردن ترمز استفاده می‌شوند.
  2. سیستم کنترل ترمز (Brake Control System):

    • سیستم کنترل مکانیکی: در این سیستم، اپراتور به صورت دستی و با استفاده از اهرم‌ها یا پدال‌ها، نیروی لازم برای فعال کردن ترمز را اعمال می‌کند.
    • سیستم کنترل الکتریکی: در این سیستم، سیگنال‌های الکتریکی از سوی اپراتور یا سیستم کنترل خودکار جرثقیل، باعث فعال شدن مکانیزم‌های الکتریکی و هیدرولیکی شده و در نهایت ترمز را فعال می‌کند.
    • سیستم کنترل هیدرولیکی: در این سیستم، از فشار روغن برای فعال کردن ترمز استفاده می‌شود.