قلاب و اجزای متصل آن در جرثقیل های سقفی وصنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این قطعه که به آن در زبان انگلیسی HOOK ( هوک ) نیز می گویند به عنوان وسیله ای برای حمل و بلندکردن بار در تمامی حرکت های جرثقیل استفاده می شود. قلاب ها دارای شیطانک می باشند. شیطانک نقش ضامن هوک را ایفا می کند. در صورت عدم استفاده از شیطانک قلاب جرثقیل سقفی، امکان خارج شدن بار از داخل قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه می شود حتما از این وسیله برای حفظ ایمنی استفاده شود.
ویژگی های قلاب 5 تن
سایز قلاب(NR): NR(2.5)
گروه کاری(S): 2m
قلاب جرثقیل 5 تن یکی از اجزای حیاتی و پرکاربرد در سیستمهای جرثقیلبرداری است که برای بلند کردن و جابهجایی بارهایی با وزن حداکثر 5 تن طراحی شده است. این قلابها در انواع مختلفی تولید میشوند و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند.
قلاب جرثقیل سقفی 5 تن را میتوان بر اساس شکل، جنس، نوع اتصال و کاربرد به دستههای مختلفی تقسیم کرد:
قلاب و اجزای متصل آن در جرثقیل های سقفی و صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این قطعه که به آن در زبان انگلیسی HOOK ( هوک ) نیز می گویند به عنوان وسیله ای برای حمل و بلندکردن بار در تمامی حرکت های جرثقیل استفاده می شود.
هوک و یا قلاب جرثقیل در واقع بخش متصل کننده بار به جرثقیل بوده و از اهمیت بسیاری در سیستم بالابری جرثقیل برخوردار است. زیرا کوچکترین نقصی در این قسمت می تواند سبب بروز حوادث خطرناکی حین کار با جرثقیل مخصوصاً در تناژ و ارتفاعات بالا شود.
هوک جرثقیل خود از چندین بخش قرقره، هوک یا قلاب، پیچ و مهره، شیطانک، کف گرد، تراورس تشکیل شده است. تمامی قطعات هوک جرثقیل از آلیاژهای تقویت شده و فولاد مستحکم در تناژ های مختلف طراحی و تولید می شوند. قطعات هوک جرثقیل می بایست حتماً متناسب با ظرفیت تناژ جرثقیل انتخاب شوند. قلاب ها دارای شیطانک می باشند. شیطانک نقش ضامن هوک را ایفا می کند. در صورت عدم استفاده از شیطانک قلاب جرثقیل سقفی، امکان خارج شدن بار از داخل قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه می شود حتما از این وسیله برای حفظ ایمنی استفاده شود.
بهتر است بدانید:اجزای هوک جرثقیل
هوک جرثقیل سقفی دارای استاندارد های ISO/FEM می باشد که این استاندارد از 5 کلاس کاری تشکیل شده است و از سنگین ترین به سبک ترین وزن در 5 گروه M /P /S /T /V خلاصه می شوند. قلاب جرثقیل سقفی پارامتری مهم به نام NR دارد که در جداول استانداردی با نام HOOK NR از آن یاد می شود NR در قلاب جرثقیل سقفی به صورت RSN درج شده است. از طریق این پارامتر ما می توانیم میزان ظرفیت حمل بار قلاب را بسنجیم . به عنوان مثال قلاب NR2.5 در کلاس کاری V و در گروه کاری 1BM دارای 12.5 تن و در گروه کاری 4M دارای 5 تن ظرفیت می باشد.
بهتر است بدانید:جرثقیل سقفی 100 تن
کفشک ترمز کفشکی جرثقیل یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز درام جرثقیل است.
این قطعه از دو صفحه فلزی تشکیل شده است که در دو طرف کاسه ترمز قرار می گیرند.
در هنگام ترمزگیری، پیستون های ترمز با اعمال فشار، کفشک ها را به کاسه ترمز می چسبانند و باعث ایجاد اصطکاک می شوند. این اصطکاک باعث کاهش سرعت و توقف جرثقیل می شود.
معمولاً از جنس فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم یا برنج ساخته می شود. این فلزات مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارند.
یک قطعه مصرفی است و باید به طور منظم تعویض شود. عمر مفید آن به عوامل مختلفی مانند نوع جرثقیل، شرایط کارکرد و نحوه نگهداری بستگی دارد.
به طور کلی، توصیه می شود هر 20000 تا 40000 ساعت کارکرد تعویض شود.
بیشتر بدانید:راهنمای اصلی زنجیر (چدنی) مدل ER1
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید کفشک ترمز کفشکی جرثقیل را تعویض کرد.
بیشتر بدانید:قرقره جرثقیل
توجه داشته باشید که تعویض باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.
بیشتر بدانید:چرخ جرثقیل
کفشک ترمز کفشکی جرثقیل سقفی از نظر ساختار و عملکرد شبیه به کفشک ترمز کفشکی خودرو است. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو قطعه وجود دارد.
بهتر است بدانید:لنت ترمز
این سیستم نقش حیاتی در کنترل حرکت جرثقیل، جلوگیری از حوادث و حفظ ایمنی اپراتور و محیط کار دارد.
در این مقاله به بررسی انواع ترمزهای جرثقیل سقفی، نحوه عملکرد آنها و اهمیت نگهداری از آنها خواهیم پرداخت.
ترمزهای جرثقیل سقفی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
بیشتر بدانید:لاستیک کوپلینگ ترمز کفشکی جرثقیل
عملکرد کلی ترمزهای جرثقیل سقفی به این صورت است که با قطع نیروی محرک (برق)، مکانیزمی فعال می شود که باعث ایجاد اصطکاک بین دو سطح شده و در نتیجه حرکت متوقف می شود. این مکانیزم بسته به نوع ترمز متفاوت است.
برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن جرثقیل، نگهداری منظم از سیستم ترمز ضروری است. این نگهداری شامل موارد زیر می شود:
بهتر است بدانید:راهنمای اصلی چدنی
سیستم ترمز جرثقیل، به ویژه جرثقیلهای سقفی، از دو بخش اصلی تشکیل شده است که هر کدام نقش حیاتی در توقف ایمن و کنترل حرکت جرثقیل ایفا میکنند: